» ازدواج موقت بدون اجازه پدر

ازدواج موقت بدون اجازه پدر

نکاح موقت چیست ؟


نکاح موقت ، ازدواجی است که مقید به زمان است؛ یعنی عقد نکاح صرفا برای مدت مشخصی منعقد می شود. از این نکاح تحت عنوان نکاح منقطع یا مُتعه هم یاد می شود. در این نکاح ، طبق ماده ی 1076 قانون مدنی ، الزاما باید مدت تعیین شود و در صورت عدم تعیین مدت ، این ازدواج باطل است. همچنین بر خلاف نکاح دائم که ذکر نشدن مهریه خللی به صحت عقد وارد نمی کند، در ازدواج موقت، مشخص نبودن مهریه باعث باطل شدن عقد موقت می شود(ماده1095 قانون مدنی).

در این نکاح چیزی تحت عنوان طلاق وجود ندارد و طبق ماده 1139 قانون مدنی ، در صورتی که مرد و زن بخواهند به این ازدواج پایان دهند مرد می تواند بذل مدت کند ؛ یعنی از بقیه ی مدت صرف نظر کند. همچنین در ازدواج موقت زن و مرد از هم ارث نمی برند!! ولی فرزندانشان [ فرزند ناشی از نکاح موقت] از والدین خود ارث می برند. به علاوه بر اساس ماده 1113 قانون مدنی در نکاح منقطع ، زن مستحق نفقه نیست ولی زوجین می توانند بر خلاف آن شرط کنند و برای زن نفقه در نظر بگیرن .


آیا صیغه موقت بدون اذن پدر امکان پذیر است؟؟!!


در ابتدا باید بگوییم که طبق قانون مدنی ، دختر باکره برای ازدواج نیازمند اذن ولی ( اجازه ی پدر یا جد پدری ) است ( ماده 1043 قانون مدنی ) و ازدواجش بدون اذن ولی غیر نافذ می باشد [ یعنی تا زمانی که پدر اجازه ی نکاح ندهد ازدواجش صحیح نیست!!! ] البته اگر "ولی" ، بدون علت موجه اجازه ی نکاح ندهد دختر می تواند به دادگاه مراجعه کند و با اذن دادگاه ازدواج کند.

آیا عقد آریایی اعتبار دارد؟ مطلب مرتبط آیا عقد آریایی اعتبار دارد؟


در خصوص ازدواج موقت هم همین قاعده پا برجاست و دختر باکره برای ازدواج باید از جانب پدر اذن داشته باشد ؛ پس در ازدواج [ چه دائم چه موقت ] دختر باکره نیازمند اذن ولی است اما دختر غیر باکره برای ازدواج نیازی به اذن ولی ندارد و حتی اگه زوال بکارت به صورت نامشروع هم باشد، اجازه ی ولی منتفی است.


لازم به ذکر است که این قضیه فقط در خصوص دختران مطرح است و قضیه برای پسران کاملا فرق دارد؛ به عبارت دیگه پسران برای ازدواج ( چه ازدواج دائم چه موقت ) نیازی به اذن ولی قهری ( پدر یا جد پدری ) ندارند و بدون اذن آنان هم می توانند اقدام به نکاح نمایند.


پس به طور خلاصه، اذن پدر برای ازدواج دختران باکره ( چه ازدواج دائم چه موقت ) ضروری است و نکاحی که بدون اذن ولی باشد صحیح نیست و نیازمند اجازه پدر است.


تهیه کننده : سیده فاطمه بوستانی _ میزان بلاگ



فرم ارسال نظر





  برترین وکیل   |   وکیل در شیراز  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله