» آیا عقد آریایی اعتبار دارد؟

آیا عقد آریایی اعتبار دارد؟

عقد آریایی چیست؟

عقد آریایی یکی از جدیدترین شیوه های ازدواج است که اخیرا مورد استفاده برخی از زوج های جوان قرار گرفته و در فضای مجازی نیز سر و صدایی به پا کرده است.

این عقد خطبه ی مخصوصی دارد که ضمن آن خطبه، زن و شوهر با سوگند یاد کردن و اعلام وفاداری نسبت به یکدیگر مراسم عقد خود را انجام می دهند و پس از سوگند وفاداری، عاقد جملات زیر را بر زبان می آورد و زن و شوهر نیز آن را تکرار می کنند:

به نام نامی یزدان

تو را برگزیدم از میان این همه خوبان

بر لب آرم این سخن با تو

 وفادار خواهم ماند و به نام نامی یزدان

 پذیرا می ‌شوم، مهر تو را از جان

 همین حالا بازگویم میان انجمن با تو

 وفادار تو خواهم ماند


آیا عقد آریایی اعتبار قانونی و شرعی دارد؟

در ابتدا باید بگوییم که قانون مدنی ایران در خصوص الفاظ ازدواج بیان می کند که « نکاح، واقع می شود به ایجاب و قبول، با الفاظی که صریحا دلالت بر قصد ازدواج نماید.»

مطابق این ماده برای نکاح الفاظ خاصی تعیین نشده است اما با توجه به اینکه بر اساس اصل ۱۶۷ قانون اساسی، در موارد سکوت یا اجمال قانون باید به شرع مراجعه کنیم، در اینجا می توان از حیث حقوقی الفاظ خاصی را برای انعقاد نکاح لازم دانست.

در شرع، با وجود اینکه فقها در خصوص عربی یا فارسی بودن الفاظ نکاح اختلاف نظر دارند، اما اکثریت فقها بر این نظرند که الفاظ خاصی در انعقاد نکاح لازم است و زن باید بگوید : «زَوَجتُک نفسی علی الصداق المعلوم» یعنی خود را به همسری تو درآوردم با مهریه تعیین شده و مرد، بعد از آن، بگوید: «قَبِلتُ التزویج» یعنی ازدواج را قبول کردم.

در کل نظر اکثر فقها بر این است که الفاظی با معانی «خودم را به نکاح تو در آوردم» از جانب زن و «ازدواج را قبول کردم» از جانب مرد بر زبان آورده شود.


از آن جایی که عقد آریایی هیچ جایگاهی در قانون و شرع ما ندارد، دارای اعتبار قانونی هم نمی باشد؛ بنابراین عقد ناشی از آن باطل و فرزندان حاصل از آن نامشروع می باشند.


فرم ارسال نظر





  برترین وکیل   |   وکیل در شیراز  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله